سوپرنوا

نجوم و اخترشناسی

سوپرنوا

نجوم و اخترشناسی

سن قمر اروپا

دوستان عزیز سن سطح قمر اروپا 20 تا 180 میلیون ساله یعنی اینکه  لایه یخی سطحی، قدمت زیادی نداره  است. دانشمندا  با بررسی تصاویری که توسط فضاپیمای گالیله به ثبت رسیده‌، ‌نتیجه گرفتند که اروپا از سنگ‌های سیلیکاتی ساخته شده و هسته‌ای آهنی و گوشته‌ای سنگی داره که تقریبا شبیه به زمین هستش . با این‌همه برخلاف بخش‌های  درون سنگی زمین، ‌، اروپا رو لایه‌ای از یخ پوشونده  که ضخامتی درحدود 100 کیلومتر داره. اخترشناسا همچنین براین باورند اقیانوسی در زیر لایه یخی اروپا نهفته‌ شده که ممکنه شرایط شکل‌گیری حیات در اون  وجود داشته‌ باشه. احتمال وجود حیات در قمر اروپا باعث شده تا توجه نسبت به این قمر روز به روز افزایش پیدا کنه .

سطح اروپا رو آب شور یک اقیانوس پوشونده و ازاونجا که قمراز خورشید فاصله زیادی داره، این اقیانوس روی سطح قمر منجمد شده و شکل کنونی روایجاد کرده‌. این سطح یخی از شکاف‌هایی پوشیده شده‌ که این شکاف‌ها نتیجه نیروهای جزر و مدی اقیانوسی هستش که در زیر لایه یخی پنهان شده‌. این جزر و مد اقیانوسها نتیجه نیروی جاذبه مشتریه.

گاهی اوقات آب اقیانوس پنهان اروپا مانند گدازه‌های آتشفشانی فوران می‌کنند و کوه‌های یخی رو در سطح قمر ایجاد می‌کنند. هابل در سال 2013 آبفشانی از بخار آب رو در قطب جنوب این قمر کشف کرد که به تدریج ناپدید شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.