سوپرنوا

نجوم و اخترشناسی

سوپرنوا

نجوم و اخترشناسی

آشنایی با قمر اروپا

اروپا در کنار آیو ،گانیمد، و کالیستو از قمرهای گالیله‌ای سیاره مشتری به شمار میره، کشف این اقمار به گالیله، اخترشناس مشهور نسبت داده شده‌.که موفق شد در تاریخ 8 ژانویه اونو کشف کنه کشف قمرهای گالیله‌ای در مدار سیاره مشتری به دانشمندا کمک کرد بفهمند  سیاره‌‌های سامانه خورشیدی در مدار خورشید شکل گرفتتند نه زمین.

قمر اروپا در بین این  چهار قمر ،کوچکترین به شمار میره ولی در عین حال،‌ مرموزترین آنها محسوب میشه.

سطح قمر اروپا منجمد ه و لایه‌ای از یخ سرتاسر اونو فراگرفته ، به همین دلیل  دانشمندا گمان می کنند  در زیر این لایه یخی اقیانوسی بسیار فعال پنهان شده‌ باشه . این سطح یخی باعث شده قمر اروپا به یکی از انعکاسی‌ترین اجرام در سامانه خورشیدی تبدیل بشه .

چهار قمر مشتری برای چندین قرن بی ‌نام بودند و گالیله به جای نام به هرکدوم از اونا  شماره‌ای اختصاص داده‌ بود. در میان چهار قمر،‌اروپا دومین قمر نزدیک به مشتری به شمار میره از این رو گالیله اونو مشتری 2 نامگذاری کرد.

حقایقی درباره اروپا

سن تقریبی قمر اروپا 4.5 میلیارد ساله ، ‌یعنی سنی برابر سیاره مشتری داره. 

میانگین فاصله این قمر تا خورشید 780 میلیون کیلومتر هستش

اروپا ششمین قمر سیاره مشتریه، چرخش کامل اروپا به دور سیاره مشتری سه روز و نیم طول می‌کشه و این قمر،‌مانند ماه همیشه یه طرف اون  به سمت  سیاره مشتری هستش .

قطر قمر اروپا 3100کیلومتره و این  به معنی اینه که این قمر از ماه کوچکتر و از پلوتو بزرگتره. قمر اروپا کوچکترین قمر گالیله‌ای محسوب می‌شه 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قمر اروپا درجه بالای بازتاب نور هستش. پوسته یخی این قمر باعث شده تا درجه بازتابش خیلی زیاد باشه و یکی از بالاترین درجات بازتابی در بین قمرهای منظومه شمسی باشه.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.